In 'VIPLive aandacht nodig' staan alle regels waarop de zorgverzekeraar geen toezeggen heeft gedaan.
De afgekeurde regels staan uitgesplitst in twee categorieën: Inschrijftarieven & Verrichtingen.
We maken de splitsing omdat een afwijscode voor de verrichting andere behandeling nodig heeft dan een inschrijftarief.
1. Aan de linkerkant heeft u twee opties met in het oranje aangegeven hoeveel afgewezen er staan.
De bovenste afwijzingen zijn Inschrijftarieven, dit kunt u zien onder het kopje aandacht nodig. Het filter staat standaard gegroepeerd op Foutcode (008) en de bijhorende reden (Niet correct). 'Openstaand' geeft aan hoeveel regels er onder de foutcode staan en wel bedrag er totaal is afgekeurd onder die specifieke afwijscode.
- Prullenbak: Hiermee kunt u de regel verwijderen.
- Potlood: Kunt u het veld Muteren, hiermee kunt regels aanpassen en herdeclareren.
- Papier: VIPlive maakt een patiëntfactuur in PDF.
- Euro teken: Nabetaald is een administratieve wijzing in VIP hiermee geeft u aan dat een afgewezen regel toch wordt betaald, bijvoorbeeld inschrijvingen die door u bij de zorgverzekeraar betwist zijn.
3. U kunt ook bovenaan kiezen om alle regels in één keer te selecteren waarvoor u dezelfde keuze wenst. Als u selectievakje selecteert komen de onderstaande opties tevoorschijn.
4. Door op de pijltjes te klikken kunt u bijvoorbeeld sorteren op behandeldatum van oud naar nieuw of op hoogte van het bedrag.
Zoeken in Aandacht nodig
1. U heeft een aantal sorteer mogelijkheden, in het uitklapmenu kunt u de sortering veranderen naar bijvoorbeeld Uzovi en/of prestatiecode. Dan zullen alle regels op Uzovi worden gebundeld, hetzelfde geldt voor prestatiecode.
2. Bovenin VIPLive heeft u de snelle zoek optie, hierin kunt u een patiënt zoeken met naam –geboortedatum- BSN. Als u een naam van de desbetreffende patiënt invult zullen alle regels van die patiënt naar voren komen. Ook als ze onder verschillende afwijscodes staan.
3. Met de knop meer zoekopties kunt u de zoek optie uitbreiden/verfijnen. Wilt u nu een specifieke factuur geheel herdeclareren kunt u met deze optie alle regels van een factuurnummer naar voren halen.
4. Door de waardes waarop u wilt zoeken in te voeren en daarna op knop zoeken te klikken.
Met de optie Reset kunt u alle ingestelde opties leeggooien.
5. Als u het Vecozo ID wilt inzien klikt u op een factuurnummer, dan opent er een scherm waarin u de onderstaande informatie kunt terugvinden:
Referentie zorgverzekeraar, Vecozo ID, Polisnummer, Uzovi, Naam verzekeraar, Verrichting, Behandeldatum, Factuurnummer, Foutcode, Ingediend bedrag, Goedgekeurd bedrag
6. Als u het potloodje aanklikt opent zich een scherm waarin u regel ziet die u eerder heeft gedeclareerd.
VIPlive heeft meteen een COV uitgevoerd. De resultaten van de COV ziet u rechts.
7. In alle velden kunt u aanpassingen/ wijzigingen invoeren, eventueel nog een keer een COV uitvoeren. Als er een resultaat is bij de COV kunt u de gegevens overnemen met de knop ‘’overnemen COV’’. Met de knop Opslaan legt u wijziging vast en wordt de regel verplaatst naar ‘’klaar voor verzenden’’.
Let op! alle regels die u muteert zullen zich verzamelen onder: Klaar voor verzenden. Met de knop Verzend foutregel worden de aangepaste regels via VIPlive naar Vecozo verstuurd. Daarna zullen de regels verdwijnen uit uw aandacht nodig. Als de regels zijn verzonden worden de regels in de nachtverwerking bij Vecozo aangeboden. U moet de regels ook verzenden als u regel heeft verwijderd of op is nabetaald zet. Deze regels worden niet opnieuw ingediend maar via VIPlive verwerkt.
Tip: Weet u niet wel aantal afwijzingen inschrijving zijn of verrichtingen, kunt u op de << klikken en het menu uitklappen.
ION regels 808-815
- 808 – Relatie met de patiënt is beëindigd. Dit betekend dat de patiënt op de peildatum van de declaratie niet op uw naam/praktijk ingeschreven stond, waardoor u geen recht heeft op het inschrijftarief voor het betreffende kwartaal.
Bij deze afwijscode heeft u alleen de optie verwijderen - 815 – Geen actieve relatie huisarts-patiënt gevonden. Dit betekent dat de patiënt op de peildatum van de declaratie bij geen enkele huisarts/praktijk ingeschreven stond, waardoor u geen recht heeft op het inschrijftarief voor het desbetreffende kwartaal.
U kunt niet ION aantonen dat de patiënt bij u hoort. Bij deze afwijscode heeft u allen de optie verwijderen.
Let op! Het is alleen mogelijk om te betwisten als er ook een inschrijftarief is afgewezen, het is niet mogelijk om modules zonder inschrijftarief te betwisten.