Deze handleiding gaat over het aanvragen of wijzigen van VIPLive account(s) van medewerkers van de huisartsenpraktijk die werken met het Virtuele KIS en/of zorgmanagementrapporten.
Aanvragen account in VIPLive
1. Kies voor 'praktijkinstellingen' door op de naam rechtsboven te klikken. Vervolgens in het linker menu kiezen voor het tabblad ‘Medewerkersbeheer’.
3. Met de knop ‘Nodig medewerker uit’, wordt het formulier rechts in beeld geschoven. (Deze knop bevindt zich onderaan de pagina)
4. Nadat je de verplichte velden hebt ingevuld, kan het formulier worden opgeslagen.
5. De inloggegevens zullen zo snel mogelijk naar het opgegeven e-mailadres van de nieuwe medewerker gestuurd worden.
Toegang verkrijgen tot HIS extractie
Voor de huisartsenpraktijken die aan de slag willen met ons Virtuele KIS of de zorgmanagementrapporten bij ons afnemen is het belangrijk dat de medewerkers met de rol Huisarts/POH (zonder financieel) toegang tot patiëntendata krijgen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld patiëntenlijsten inzien/aanleveren bij de zorggroep of meetwaarden delen met een ketenpartner bij het verwijzen.
1. De huisarts kan medewerkers toegang verlenen tot patiëntdata door hen te machtigen in 'Medewerkerbeheer' door op de gebruiker te klikken en een vinkje te zetten bij 'medewerker heeft toegang tot patiëntdata'.
- Wanneer ingelogd, kan je rechtsboven klikken op je naam.
- Kies voor Praktijkinstellingen.
- Kies aan de linkerkant voor Medewerkerbeheer.
- Klik op de naam van de medewerker die je wil machtigen voor de toegang tot patiëntdata.
2. Om aanpassingen te doen moet een beveiligde sessie gestart worden. Het icoontje met het slotje verschijnt rechtsboven in de VIPLive omgeving van de gemachtigde gebruiker. Na inloggen kan een beveiligde sessie gestart worden door op het slotje te klikken. Voer het wachtwoord nogmaals in en klik vervolgens op de blauwe knop 'start beveiligde sessie'. Het slotje rechts bovenin zit dan dicht en de beveiligde sessie is gestart.
SSO koppeling tussen HIS en VIPLive tot stand brengen
Om via het HIS rechtstreeks vanuit het patiëntendossier naar de patiëntenkaart in VIPLive te gaan, is een zogeheten SSO (Single Sign On) koppeling noodzakelijk tussen het HIS en je nieuwe VIPLive account.
Onze collega’s van de afdeling Zorggroepen kunnen dit voor je instellen. Via de chat kun je dit aanvragen.
Overzicht levels/rollen
Level |
Omschrijving |
Level A |
Een gebruiker van level A mag alle functies van VIPLive gebruiken waar de praktijk recht op heeft. |
Level B |
Een gebruiker van level B kan bij enkele functies van Declareren (Praktijkdeclaraties - handmatige facturen, aandacht nodig) en Controles (COV, ION en per patiënt). |
Level B+ |
Een gebruiker van level B+ heeft dezelfde mogelijkheden als een gebruiker van level B, maar kan ook bij de bundeloverzichten van de praktijk- en zorggroepdeclaraties en heeft beperkte toegang tot Inzicht (ketenzorgdashboard en populatiedashboard).. |
Level C |
Een gebruiker van level C kan de zorggroepdeclaraties uitvoeren (zonder bedragen in te zien). De gebruiker heeft daarmee beperkte toegang tot de Zorggroepdeclaraties (Bundeloverzicht) en Inzicht (rapporten en dashboards). De gebruiker kan alle ketenzorgacties rondom de patiënt inzien en uitvoeren en heeft toegang tot Samenwerken o.a. patiëntenoverzicht, verwijzen, consulteren en thuismetingen. De gebruiker kan extracties uploaden (afhankelijk van het HIStype waarmee wordt gewerkt) en berichten sturen en ontvangen. Daarnaast kan de gebruiker ook Spreekuur.nl e-consulten ontvangen. |
Level C+ |
Een gebruiker van level C+ heeft dezelfde mogelijkheden als een gebruiker van level C, waarbij de gebruiker van level C+ ook de bedragen van de Zorggroepdeclaraties mag inzien. |
Level D |
Een gebruiker van level D heeft toegang tot de rapporten, ketenzorgdashboard en ketenzorgdeclaraties (aantallen). De gebruiker kan extracties uploaden (afhankelijk van het HIStype waarmee wordt gewerkt). |
Level E |
Een gebruiker van level E kan alle ketenzorgacties rondom de patiënt uitvoeren ('Samenwerken'): o.a. patiëntenoverzicht, verwijzen en consulteren. De gebruiker kan berichten sturen en ontvangen. Daarnaast kan de gebruiker ook Spreekuur.nl e-consulten ontvangen. |
Let op! Deze handleiding gaat alleen over het aanvragen of wijzigen van VIPLive account(s) van medewerkers van de huisartsenpraktijk.
Voor meer informatie over de rollen en NAW gegevens kijk op deze handleiding: Toegang verkrijgen tot NAW-gegevens in VIPLive
Als je nog vragen hebt of verdere ondersteuning nodig hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze klantenservice via deze link. We staan altijd klaar om je te helpen.