VIPLive Support

Fundus verwijzing ontvangen

VIPLive
VIPLive
  • Bijgewerkt

Inloggen zorgportaal

Om VIPLive Functieonderzoeken te kunnen gebruiken moet u inloggen op het Topicus zorgportaal.  

  1. Ga naar https://login.topicuszorgportaal.nl
  2. Klik op ‘Topicus Zorg Account’. 
  3. Vul uw e-mailadres en wachtwoord in. Klik op ‘Volgende’.

afbeelding1_fundus.jpg

4. Open de authenticatie app. Vul de code in. Klik op ‘Bevestig’.

Afbeelding2_fundus.png

5. U bent ingelogd op het zorgportaal. 

6. Klik op de VIPLive Functieonderzoeken tegel.

Acquisitie

Openen acquisitiewerklijst

Om te kunnen starten met de acquisitie moet allereerst de acquisitiewerklijst worden geopend. Op deze werklijst staan patiënten die via de huisartsenpraktijk zijn aangemeld voor fundusscreening.

1. Klik bovenin het scherm op ‘Acquisitie’.

Afbeelding3_fundus.png

2. De acquisitiewerklijst wordt geopend.

Zoeken in de acquisitiewerklijst (optioneel)

Het is mogelijk om de afspraak van een patiënt te zoeken in de acquisitiewerklijst. Hiervoor kunt u gebruik maken van de zoekbalken bovenaan de acquisitiewerklijst.

1. Type in één van de zoekbalken gegevens van de patiënt die u zoekt. Zo kunt u bijvoorbeeld zoeken op naam ‘Patient (Geslacht)’ of geboortedatum ‘Geb. datum’.

Afbeelding4_fundus.png

2. Klik op enter.

3. De zoekresultaten worden weergeven.

4. Optioneel: u kunt de filters resetten door rechts bovenin het scherm op de ‘Reset filter’ knop te klikken.

Afbeelding5_fundus.png

Acquisitiescherm van een patiënt openen

Om de acquisitie voor een patiënt te starten moet het acquisitiescherm worden geopend.

1. Ga naar de patiënt voor wie u de acquisitie wilt starten. De balk kleurt blauw.

Afbeelding6_fundus.png

2. Klik om de acquisitie te starten.

3. Het acquisitiescherm wordt geopend.

Acquisitiescherm - patiëntgegevens

Het acquisitiescherm bestaat uit twee delen: ‘patiëntgegevens’ en ‘acquisitiegegevens’. Aan de linkerkant van het acquisitiescherm ziet u de patiëntgegevens. Wanneer een patiënt via de huisarts is aangemeld voor fundusscreening dan is deze informatie al ingevuld. 

Afbeelding7_fundus.png

Acquisitiescherm - acquisitiegegevens

Aan de rechterkant van het acquisitiescherm ziet u de acquisitiegegevens. Hier kunt u de fundusscreening invullen. De vragen met een * zijn verplicht.

Afbeelding8_fundus.png

  1. Vul bij ‘Acquisitiedatum’ in wanneer de fundusscreening heeft plaatsgevonden. 
  2. Vul in of de patiënt is gedruppeld.
  3. Voor het toevoegen van de beelden zie de volgende twee paragrafen   
  4. Optioneel: Vul een opmerking in voor de beoordelaar.

De manier om beelden toe te voegen aan VIPLive Functieonderzoeken kan per organisatie verschillen. De meest gangbare manier is om de software LAOS te gebruiken, en onderstaande stappen te volgen.

Beelden toevoegen

Om beelden aan VIPLive Functieonderzoeken te kunnen toevoegen moeten ze allereerst in de map C:\fundus\ geplaatst worden.

  1. Ga naar de map waarin de beelden vanaf de camera worden opgeslagen.
  2. Zet de beelden van de patiënt in de map C:\fundus\.
  3. Let op! De map C:\fundus\ wordt geleegd na het toevoegen van de beelden in VIPLive Functieonderzoeken en afronden.

Om de beelden te kunnen beoordelen moeten ze worden toegevoegd aan VIPLive Functieonderzoeken.

1. Klik op ‘Beelden ophalen’ om de beelden te koppelen.

Afbeelding9_fundus.png

2. De beelden zijn nu toegevoegd aan VIPLive Functieonderzoeken.

Acquisitie voltooien 

Er zijn twee mogelijkheden om de acquisitie te voltooien. 

  • Wilt u de beelden direct beoordelen? Klik dan op de knop ‘Direct beoordelen’. U komt rechtstreeks in het beoordelingsscherm.

Afbeelding10_fundus.png

  • Voert iemand anders de beoordeling uit of voert u de beoordeling uit op een ander moment? Klik dan op de groene knop ‘Afronden’. De acquisitie wordt verstuurd naar de beoordelingswerklijst van de beoordelaar.

Afbeelding11_fundus.png

No Show

Indien een patiënt niet op de afspraak is verschenen kunt u een no show aangeven.

1. Kies bij de dropdown ‘No show reden’ één van de vastgestelde redenen

Afbeelding12_fundus.jpg

2. Klik vervolgens rechts onderin het scherm op de button ‘No show’. Let op! De afspraak verdwijnt van de acquisitiewerklijst en de gekozen no show reden wordt naar de huisarts verstuurd. Het is niet mogelijk om een ‘No show’ te versturen zonder een reden te kiezen.

Afbeelding13_fundus.png

Beoordeling

De beoordelingswerklijst kan geopend worden door boven in het scherm op ‘Beoordeling’ te klikken. Op deze werklijst staan patiënten waarvan de fundusscreening beoordeeld moet worden. Heeft u tijdens de acquisitie gekozen voor ‘direct beoordelen’ dan opent automatisch het beoordelingsscherm. 

Beoordelingsscherm - beelden

Het beoordelingsscherm bestaat uit twee delen: de beelden en de fundus beoordeling. Aan de linkerkant van het beoordelingsscherm ziet u de beelden.

Afbeelding14_fundus.png

Beoordelingsscherm - fundus beoordeling

Aan de rechterkant van het beoordelingsscherm ziet u de fundus beoordeling. Hier kunt u de beoordelingsgegevens invullen. De vragen met een * zijn verplicht.Afbeelding15_fundus.png

 

  1. Vul de mate van diabetische retinopathie in voor het rechter- en het linkeroog.
  2. Vul de mate van diabetische maculopathie in voor het rechter- en het linkeroog.
  3. Vul bij ‘Advies follow-up fundusscreening’ in op welke termijn de patiënt opnieuw gescreend moet worden.
  4. Optioneel: vul bij ‘Algemene opmerking fundusscreening’ een opmerking in met betrekking tot het advies of de beoordeling.

Beoordeling voltooien

De beoordeling kan op de volgende manier worden voltooid:

  • Klik op de groene knop ‘Afronden’. De beoordeling wordt verstuurd naar de huisarts.

Afbeelding16_fundus.png