Consultatie starten
Vanuit het patiënten overzicht kunt u een consultatie starten.
1. Klik op de knop ‘Start consultatie’ om een consultatie te starten.
2. Het consultatiescherm wordt geopend. U wordt gevraagd om de categorie te kiezen waar u de consultatie naar wilt starten.
3. Na het kiezen van de categorie selecteert u de persoon of vakgroep waar u de consultatie aan wilt richten.
Let op! Het verschilt per zorggroep of een consultatie aan een persoon of een vakgroep gericht is.
4. Vul het het onderwerp van de consultatie en de consultatievraag in. Het is van belang om een duidelijke vraag te formuleren richting de zorgverlener die u consulteert. U kunt eventueel ook nog een bijlage meesturen met de consultatie. En direct collega's toevoegen die kunnen participeren of eventueel kunnen waarnemen in uw afwezigheid.
5. Wanneer u de velden heeft ingevuld klikt u op ‘Doorgaan’.
Medische gegevens meezenden
6. Bepaal of u medische gegevens mee wil sturen met de consultatie. Er zijn twee mogelijkheden met betrekking tot het verzenden van medische gegevens, dit is afhankelijk van het gebruikte HIS en de instellingen op zorggroep niveau: vaste lijst of keuze lijst op basis van professionele samenvatting.
Vaste lijst
Medische gegevens lijst is vast vooraf afgesproken met de zorggroep, hier kunnen geen wijzigingen in aangebracht worden. U kunt kiezen tussen alles wat getoond wordt meesturen of geen enkele uitslagen, episodes en medicatie.
7. Wanneer u akkoord bent klikt u op ‘Doorgaan’.
Keuze lijst
Medische gegevens lijst wordt zelf gekozen op basis van professionele samenvatting. Let op! Onderstaande onderdeel is voor consulteren met de professionele samenvatting, deze functie is momenteel alleen beschikbaar voor gebruikers met medicom, microhis en omnihis. U kunt kiezen uit: journaalregels, episodes, medicatie en uitslagen. Deze informatie betreft enkel de laatste 100 dagen. Alles staat standaard aangevinkt, u kunt uitvinken wat u niet mee wilt sturen.
Door op een regel te klikken wordt deze uitgeklapt en verdere informatie weergeven. Deze medische gegevens zijn 10 dagen beschikbaar vanaf de synchronisatiedatum, het moment dat de professionele samenvatting uit het HIS (via de SSO) is ingeladen in VIPLive. Hieronder ziet u een aantal screenshots van de medische gegevens.
Figuur 1-Medische gegevens ingeklapt
Figuur 2-Medische gegevens - Episodes en medicatie uitgeklapt
Figuur 3-Medische gegevens - Journaalregels
Consultatie controleren en verzenden
8. Controleer de ingevulde gegevens. Wanneer de gegevens correct zijn klikt u op ‘Afronden'.
9. Na het versturen van de consultatie komt u terecht in uw inbox bij de betreffende consultatie. U kunt de consultatie hier terugvinden. Tevens kunt u de consultatie terugvinden op de tijdlijn van de patiënt.
Consultatie overzicht teruglezen en/of antwoorden
Klik op berichten rechtsboven in het scherm. Klik links op het 'postvakje' om in uw consultatie inbox te komen.
Links ziet u alle ingestuurde consultaties met gegevens. In het midden kunt u berichten typen en rechts ziet u acties en aanvullende gegevens.
Beeldbellen en andere functies
Wanneer u een consultatie heeft geopend ziet u rechts van uw scherm een beknopter overzicht waarbij er door middel van een doorklik functie verschillende acties kunnen worden ondernomen. Aan de rechterkant van het consultatie onderwerp ziet u een paar knoppen naast elkaar. De meeste knoppen betekenen voor de verschillende zorgverleners hetzelfde.
1. Beeldbellen. Druk op deze knop om een beeldbelgesprek te starten. Wanneer u op dit icoontje heeft geklikt wordt er een linkje verzonden in het chatgesprek. De deelnemers van het gesprek, inclusief u zelf, kunnen op deze link klikken om het beeldbellen te starten.
2. Aantal deelnemers inzien en beheren. Door op het poppetje te klikken kunt u inzien wie er deelneemt aan de consultatie. Bij elke deelnemer is te zien voor welke praktijk ze werken en wie de consultatie heeft opgepakt of heeft aangevraagd.
In het tekst vak onder ‘Deelnemers toevoegen’ kunt u meerdere zorgverleners toevoegen aan de consultatie. Van de deelnemers is een aanwezigheid status te zien. Klik voor notities over de status met uw muis op het symbool.
Geen icoon achter een deelnemer betekent dat zij aanwezig zijn en dus sneller kunnen reageren op een vraag.
Dit is een status die verschijnt wanneer iemand voor lange tijd afwezig is, bijvoorbeeld bij een vakantie.
Dit is een status die verschijnt wanneer iemand bezet is, bijvoorbeeld bij een vrije dag.
Achter de naam van een deelnemer staat ook een prullenbak icoon. Klik hierop om iemand uit de consultatie te verwijderen. Iedereen in de consultatie is bevoegd om iemand uit de chat te verwijderen.
NB: Degene die verwijderd wordt krijgt hierover een mailnotificatie.
Medische en consultatie gegevens
Wanneer er medische gegevens zijn gedeeld ziet u in het rechtermenu een vlak met patiënten informatie. Klik op het rechts wijzende pijltje om naar het bijbehorende patiënten overzicht te navigeren.
Voor een snelle weergave van de medische informatie klik op ‘Medische gegevens’. Indien beschikbaar, kunt u meetwaarden, medicatie, episoden en journalen selecteren, zoals u deze eerder gedeeld heeft.
Via ‘Consultatie details’ ziet u alle algemene informatie over de consultatie van deze patiënt. In deze kolom vindt u ook de optie om de consultatie van onderwerp te veranderen. Klik op het potloodje in de tekstregel ‘Onderwerp’ om de consultatie een andere naam te geven.
Automatisch of handmatig terugkoppelen naar HIS
Automatisch terugkoppelen
Het is mogelijk om een consultatie automatisch terug te koppelen naar uw eigen HIS.
1. Klik rechts bovenin op de initialen. Er klapt een scherm uit. Kies de optie ‘praktijkinstellingen’.
2. U komt terecht op het tabblad profiel.
3. Wanneer u in dit scherm naar beneden scrolt ziet u het volgende scherm. Wanneer u het vinkje aanzet , worden de consultaties automatisch verzonden naar de zorgmail die u hebt ingesteld. Klik op ‘opslaan’ om de wijzingen op te slaan.
Handmatig terugkoppelen
Rechts van uw scherm ziet u vier knoppen naast elkaar. Klik op de knop ‘Terugkoppelen’ om een selectie van de berichten naar het bronsysteem te sturen.
Selecteer naar welk bronsysteem u wilt terugkoppelen. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Volgende’ rechts onderaan uw scherm.
Vink aan welke berichten u uit de consultatie chat wilt terugkoppelen. De gekozen berichten laten een blauw vinkje zien. Klik na deze selectie weer op de blauwe knop ‘Volgende’.
Er verschijnt een samenvatting van de consultatie berichten. U heeft op deze pagina nog de mogelijkheid om dingen te bewerken. Indien u tevreden bent met de samenvatting klikt u op de blauwe knop ‘Verstuur naar het bronsysteem’ rechts onderaan uw scherm.
Afsluiten consultatie
De rode knop aan de rechterkant van uw scherm geeft u de mogelijkheid de consultatie af te sluiten. U kunt ervoor kiezen om de consultatie te verwijderen of te archiveren. Klik op de knop en er verschijnt een pop-up met uitleg over de twee opties.
De ontvangende partij werkt als volgt: Consulteren voor secretariaten, specialisten en kaderartsen