VIPLive Support

Hoe gebruik ik de nieuwe VIPlive gesprekken inbox?

Deze handleiding zal een beschrijving geven van de nieuwe inbox. Hierin wordt beschreven hoe de inbox voor gesprekken kan worden gebruikt. In eerste instantie is deze bedoeld voor gebruik tijdens de pilot, maar zal uiteindelijk ook gaan gelden voor alle gebruikers van VIPLive. 

Op dit moment wordt er nog gewerkt aan deze handleiding, deze zal per januari live gaan.

Inbox: het nieuwe design

Aan de rechterkant van uw scherm naast uw profielicoontje vindt u de berichtenknop. Klik hierop om naar de inbox te navigeren. Waar eerder de gesprekken en consultaties in één inbox binnen kwamen, krijgt u nu twee aparte overzichten. U zult merken dat het proces gebruiksvriendelijker en overzichtelijker is.

Een aantal bestaande knoppen met bijbehorende acties hebben een andere plaats gekregen in het overzicht. Om te wisselen tussen de verschillende inboxen gebruikt u de knoppen aan de linkerkant van uw scherm. Voor meer informatie over de consultatie inbox zie handleiding Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox?

Op basis van de technische inrichting ziet u éen of meerdere knoppen voor de verschillende inboxen. Klik op het praatwolkje om in uw gesprekken inbox te komen. 

 

Gesprekkenoverzicht

Aan de linkerkant van het scherm ziet u een overzicht van uw gesprekken. Het overzicht is ingedeeld in 3 items; (1) inbox, (2) gemarkeerd en (3) archief. Het archief bevat alle gesprekken die afgesloten zijn. Meer hierover zie verderop in deze handleiding punt 4. Gesprek verwijderen

De inbox bevat alle actieve gesprekken. Gesprekken kunnen worden gemarkeerd door op het vlaggetje te klikken onder de datum. Het vlaggetje kleurt dan blauw en het gesprek is nu ook zichtbaar in de gemarkeerde inbox. 

 

Gesprek starten

Er zijn twee mogelijkheden om een gesprek te starten:

- Via het patiënten overzicht. Zie handleiding Gesprek starten over patiënten

- Via de gesprekken inbox. Deze manier wordt hier verder uitgelegd.

1. Klik op het blauwe potloodje aan de linkerkant van uw scherm onder ‘Gesprekken’.

2. Zoek een patiënt of kies voor ‘Verder zonder patiënt’.  U kunt bij een lopend gesprek zonder patiënt altijd later nog een patiënt toevoegen. Meer hierover zie kopje

3. In de tweede stap kunt u de gespreksdeelnemers selecteren en toevoegen. U kunt de deelnemers zoeken op naam, praktijk en functie.

4. Selecteer de deelnemers en klik om 'verder'.

NB: Voor deelnemers die niet meedoen met de pilot zal een melding worden getoond dat ze geen deel kunnen nemen aan het gesprek. Gesprek kan eventueel worden gestart in de oude inbox.

5. Kies een gespreksonderwerp

6. Klik op ‘Start dit gesprek’ om het gesprek te starten.

Bericht verzenden (met bijlage)

1. U kunt berichten verzenden door in de onderste balk uw antwoord te typen. Klik op verzenden om het bericht te versturen. 

2. Om media en andere bijlagen toe te voegen klinkt u links van het tekstvak op het paperclip icoon.

3. Er opent een pop-up scherm van uw bureaublad. Kies een bestand naar keuze en klik op ‘open’.

4. Er verschijnt nu een miniatuur van het gekozen bestand in het open tekstveld. U kunt gelijk op ‘verzenden’ klikken of er nog wat tekst aan toevoegen. Eenmaal op verzenden geklikt is het bestand toegevoegd aan de chat.

 

 

Acties

Wanneer u een gesprek heeft geopend ziet u rechts van uw scherm een beknopter overzicht waarbij er door middel van een doorklik functie verschillende acties kunnen worden ondernomen. Aan de rechterkant van het gespreksonderwerp ziet u vier knoppen naast elkaar. De meeste knoppen betekenen voor de verschillende zorgverleners hetzelfde.

 

1. Beeldbellen

Druk op deze knop om een beeldbelgesprek te starten. Wanneer u op dit icoontje heeft geklikt wordt er een linkje verzonden in het chatgesprek. De deelnemers van het gesprek, inclusief u zelf, kunnen op deze link klikken om het beeldbellen te starten.

2. Deelnemers inzien en beheren

Door op het poppetje te klikken kunt u inzien wie er deelneemt aan het gesprek. Bij elke deelnemer is te zien voor welke praktijk ze werken.

In het tekst vak onder ‘Deelnemers toevoegen’ kunt u meerdere zorgverleners toevoegen aan het gesprek. Van de deelnemers is een aanwezigheid status te zien. Klik voor notities over de status met uw muis op het symbool.  

Geen icoon achter een deelnemer betekent dat zij aanwezig zijn en dus sneller kunnen reageren op een vraag.

Dit is een status die verschijnt wanneer iemand voor lange tijd afwezig is, bijvoorbeeld bij een vakantie.

Dit is een status die verschijnt wanneer iemand bezet is, bijvoorbeeld bij een vrije dag.

 

Achter de naam van een deelnemer staat ook een prullenbak icoon. Klik hierop om iemand uit een gesprek te verwijderen. Iedereen in het gesprek is bevoegd om iemand uit de chat te verwijderen.

NB: Degene die verwijderd wordt krijgt hierover een mailnotificatie.

3. Terugkoppelen naar het bronsysteem

De terugkoppel knop is alleen zichtbaar als het gaat om een gesprek met patiëntcontext. Klik op de knop ‘Terugkoppelen’ om een selectie van de berichten naar het bronsysteem te sturen. Selecteer naar welk bronsysteem u wilt terugkoppelen. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Volgende’ rechts onderaan uw scherm.

NB: Voor ketenpartners is het alleen mogelijk om terug te koppelen als deze gekoppeld zijn aan 1 organisatie.

Vink aan welke berichten u uit het gesprek wilt terugkoppelen. Klik na deze selectie weer op de blauwe knop ‘Volgende’.

Er verschijnt een samenvatting van de gekozen berichten. U heeft op deze pagina nog de mogelijkheid om dingen te bewerken. Indien u tevreden bent met de samenvatting klikt u op de blauwe knop ‘Verstuur naar het bronsysteem’ rechts onderaan uw scherm.

4. Gesprek verwijderen

Met rode knop ‘Verwijderen’ kunt u ervoor kiezen om het gesprek te verwijderen of te archiveren. Klik op de knop en er verschijnt een pop-up met uitleg over de twee opties.

 

Gespreksinformatie

1. Patiënt bespreken

Onder de vier knoppen rechts van uw scherm ziet u een menu. Indien er geen patiënt is gekoppeld aan het gesprek is er de mogelijkheid om deze alsnog toe te voegen. Klik hiervoor op de knop ‘Patiënt bespreken’. U kunt het gesprek ook zonder patiënt voeren. 

Er verschijnt een scherm waarbij u een patiënt kan zoeken. Typ de naam van de patiënt in de zoekbalk om iemand toe te voegen. De geboortedatum en BSN nummer verschijnen ook in beeld, zodat u er zeker van bent dat u de juiste toevoegt. Wanneer u de juiste patiënt hebt gevonden klikt u op de blauwe knop 'Bespreken'.

Er is nu een vlak met patiënten informatie toegevoegd aan het rechtermenu. Klik op het rechts wijzende pijltje om naar het bijbehorende patiënten overzicht te navigeren. Alles over het starten van een gesprek vindt u in het kopje Gesprek starten

mceclip19.png

2. Algemene gespreksgegevens

Via ‘Algemeen’ ziet u alle algemene informatie over het gesprek van deze patiënt. In deze kolom vindt u de optie om het gesprek van onderwerp te veranderen. Klik op het potloodje in de tekstregel ‘Onderwerp’ om de naam te veranderen.

Voor alle overige punten over de overgang van de inboxen zie handleiding Overgang van oude naar nieuwe inbox

Bijgewerkt