VIPLive Support

FAQ nieuwe inbox

In dit FAQ beantwoorden we verschillende vragen over de nieuwe inbox (consultaties en gesprekken). Hierbij maken we onderscheid tussen vragen die algemeen zijn, voor de huisartsenpraktijk en voor de specialist. Kijk ook op https://academie.viplive.nl/hc/nl/articles/16414212341277-Webinar-De-nieuwe-berichteninbox 

Algemeen

Waarom gaan we over naar een nieuwe inbox?

De oude inbox volstaat om meerdere redenen niet meer, denk aan beveiliging, veel onverklaarbare problemen en slecht onderhoudbaar. Lees meer: Overgang van oude naar nieuwe inbox

Waarom worden mijn oude gesprekken en consultaties niet gemigreerd naar de nieuwe inbox?

We kunnen geen berichten en consultaties overzetten van de oude naar nieuwe inbox. Om die reden ga je gefaseerd over van de oude naar nieuwe inbox.

Waarom zie ik nog geen nieuwe inbox?

9 januari starten we met een pilot bij de HCDO. 11 februari starten we met een pilot bij HZOIJ. 1 maart starten we met een pilot bij THOON/FEA. Dit betekent dat alle zorgverleners buiten deze zorggroepen nog geen gebruik maken van de nieuwe inbox. 

Ik ben zorgverlener bij HCDO/HZOIJ/THOON/FEA en de pilot is gestart. Waarom zie ik nog geen inbox?

  • Gebruik je de nieuwe inbox alleen voor consulteren? Dan zie je de nieuwe inbox pas wanneer je er een consult beschikbaar is in de nieuwe inbox.
    • Voor de huisartsenpraktijk komt een consult in de nieuwe inbox wanneer je naar een vakgroep consulteert die gebruik maakt van de nieuwe inbox. 
    • Voor de ontvangers van consultaties komt een consult in de nieuwe inbox wanneer deze gestart is na het moment dat de pilot is gestart.
  • Gebruik je de nieuwe inbox voor consulteren en gesprekken? Dan zie je direct na het inloggen de nieuwe inbox.

Hoe gebruik ik de nieuwe inbox?

We hebben hier verschillende handleidingen voor opgesteld. Lees meer op: Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox? en Hoe gebruik ik de nieuwe VIPlive gesprekken inbox?

Waar vind ik mijn oude en nieuwe inbox?

U kunt wisselen tussen uw oude en nieuwe inbox door gebruik te maken van de melding in de oranje balk bovenin VIPLive. Daarnaast kunt u, als u in de inbox zit via de knop 'oude inbox' of 'nieuwe inbox' links bovenin switchen tussen beide inboxen.

Als u zich in de oude inbox bevindt, kunt u de zijbalk gebruiken zoals u gewend bent: gesprekken en consultatie staan door elkaar en Spreekuur e-consults staan daaronder. 

Als u zicht in de nieuwe inbox bevindt, zijn alle onderdelen gescheiden van elkaar en kunt u de zijbalk gebruiken om naar consultaties of gesprekken in de nieuwe inbox te navigeren.

Naar nieuwe inbox.png    Naamloos.png

Worden al mijn oude gesprekken / consultaties zomaar verwijderd?

Nee, niet zonder uitgebreide aankondiging. Daarnaast doen we dit ook zeker nog niet in de pilot fase. Wel vragen we van u dat u een start maakt in het opschonen en archiveren van afgeronde gesprekken / consultaties.

Kan ik mijn oude gesprekken / consultaties downloaden?

Deze functionaliteit zijn wij nog aan het ontwikkelen en zal beschikbaar komen om er voor te zorgen dat u al uw gegevens kunt downloaden.

Ik zie alleen maar consultaties, waar zijn mijn gesprekken?

In de nieuwe inbox zijn consultaties en gesprekken gescheiden. In de balk aan de linkerzijde kunt u door middel van de verschillende icoontjes switchen tussen gesprekken en consultaties. Lees meer: Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox?

Ik zie alleen maar gesprekken, waar zijn mijn consultaties?

In de nieuwe inbox zijn consultaties en gesprekken gescheiden. In de balk aan de linkerzijde kunt u door middel van de verschillende icoontjes switchen tussen gesprekken en consultaties. Lees meer: Hoe gebruik ik de nieuwe VIPlive gesprekken inbox?

Ik ben ontvanger van consultaties, waar is mijn werklijst?

Als ontvanger van consultaties zijn er twee views om naar de consultaties te kijken: een inbox view en een werklijst view. Rechtsboven in het scherm kunt u wisselen tussen de twee views, zie: Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox?

Ik kan geen bericht meer typen, of consultatie niet beantwoorden, hoe kan dat?

U bent in fase 2 belandt, in deze fase hebben wij de gesprekken en consultaties in de oude inbox dichtgezet. In deze fase kunt u nog wel afsluiten / archiveren / terugkoppelen. Alle gesprekken en consultaties die nog niet waren afgerond zult u moeten voortzetten / herstarten in de nieuwe inbox. 

Waarom missen er gesprekken / consultaties in de app?

De oude Calculus VIP App wordt niet lang meer ondersteund. Gesprekken en consultaties die onderdeel zijn van de nieuwe inbox, zijn niet zichtbaar in de oude app. Download de VIPLive app om al uw gesprekken en consultaties te zien. In de VIPLive app ziet u uw oude en nieuwe consultaties/gesprekken wel in hetzelfde overzicht.

Waar vind ik mijn Spreekuur e-consulten?

Als uw huisartsenpraktijk gebruik maakt van Spreekuur e-consult, belanden deze in de oude inbox. Spreekuur e-consult wordt ook over gezet op de nieuwe inbox, maar dit is nog in ontwikkeling. Wanneer dit beschikbaar is, wordt u hier door middel van meldingen op geattendeerd.

Pilot

Ik kan een specifieke zorgverlener niet toevoegen aan het gesprek dat in mijn nieuwe inbox staat, hoe kan dit?

Als u werkzaam bent voor meerdere zorggroepen kan het zijn dat u ook gesprekken voeren met zorgverleners die niet bij de HCDO/HZOIJ/THOON/FEA horen. Deze zorgverleners maken dus nog geen gebruik van de nieuwe inbox. Als u een gesprek wilt voeren met die zorgverlener, kunt u een nieuw gesprek starten. Dit gesprek komt dan terecht in de oude inbox. 

Bij het aanmaken van een gesprek is zichtbaar of deze in uw oude inbox aangemaakt wordt. Probeert u een zorgverlener die nog niet de nieuwe inbox gebruikt toe te voegen aan een gesprek in de nieuwe inbox, dan ziet u de melding staan dat dit niet mogelijk is en dat u een nieuw gesprek dient te starten.

zonder inbox gebruiker.png

 

Ik kan mijn consultatie niet terugvinden 

Startdatum pilot: HCDO 9 januari, HZOIJ 12 februari en THOON/FEA 1 maart

  • Consultaties verzonden voor respectievelijke startdatums zijn in de oude inbox te vinden.
  • Consultaties verzonden na respectievelijke startdatums zijn in de nieuwe inbox te vinden.
  • Consultaties en gesprekken staan niet meer door elkaar in de nieuwe inbox zoals u wellicht gewend bent vanuit de oude situatie.

Ik kan mijn gesprek niet terugvinden

Startdatum pilot: HCDO 9 januari, HZOIJ 12 februari en THOON/FEA 1 maart

  • Gesprekken verzonden voor respectievelijke startdatums zijn in de oude inbox te vinden.
  • Gesprekken verzonden na respectievelijke startdatums zijn in de nieuwe inbox te vinden.
  • Consultaties en gesprekken staan niet meer door elkaar in de nieuwe inbox zoals u wellicht gewend bent vanuit de oude situatie.
  • Gesprekken met zorgverleners die geen onderdeel zijn van de pilots kunt u vinden in de oude inbox.

Huisarts

Nieuwe functionaliteit voor consulteren: consultaties van collega's overnemen

Een veel gehoorde wens vanuit huisartsenpraktijken is om elkaars consultaties over te kunnen nemen. We hebben daarom de flow voor consultaties aangepast en nu kunt u in de consultatie aanvraag al collega's toevoegen.

Wat gebeurt er met een consultatie die ik archiveer of verwijder?

U en uw collega's dragen dezelfde verantwoordelijkheid voor de consultatie. Dat betekent dat wanneer u of een collega een consultatie archiveert of verwijdert, dit geldt voor alle medewerkers van de huisartsenpraktijk die onderdeel zijn van dat consult. U krijgt altijd een bevestigende vraag voor u deze actie uitvoert.

Specialist

Mijn inbox ziet er ineens anders uit, hoe zet ik dit terug?

Een van de nieuwe functionaliteiten die we hebben toegevoegd is dat u kunt switchen tussen twee 'views'. Kijk in het kopje voor de specialist op: Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox?

Hoe kom ik zo snel mogelijk van mijn oude inbox af?

Om zo snel mogelijk weer vanuit één inbox te kunnen werken, raden wij aan om lopende consultaties in uw oude inbox zo snel mogelijk af te ronden. Na het sturen van de inhoudelijke reactie kunt u de consultatie afsluiten door te kiezen voor 'Declareren en Afsluiten'. Mocht er geen (administratieve) zorgactiviteit ingeregeld zijn voor uw vakgroep, dan kunt de consultatie verlaten.

Bijgewerkt