In deze handleiding wordt uitgelegd hoe VIPLive app gebruikt kan worden voor pedicures van de podotherapiepraktijk. Deze handleiding behandelt voetzorg.
Voor meer informatie over downloaden/inloggen in de VIPLive app zie: VIPLive app (nieuw) voor zorgverleners downloaden en inloggen
Voor meer informatie over het bespreken van een patiënt met collega's of het uit wisselen van berichten zonder patiëntcontext met collega's zie: VIPLive app (nieuw) voor zorgverleners gesprekken. De werkwijze van de functie ‘gesprekken’ is vergelijkbaar met ‘Whatsapp’, maar dan beveiligd en daarmee voldoet het aan alle regelgeving.
Voor problemen met de VIPLive app check: VIPLive app (nieuw): Waarom kan ik mijn app niet installeren? Of waarom werkt mijn app niet?
In deze handleiding wordt ingegaan op de volgende functionaliteiten:
- Het registreren van een voetzorgbehandeling. De behandelregistraties worden automatisch omgezet naar een declaratieregel. Het registeren van een voetzorgbehandeling bestaat onder andere uit het toevoegen van voetfoto’s.
Patiënt selecteren en voetzorg starten
- Klik onderin het scherm op ‘Patiënten’.
-
Typ (een deel van) de achternaam in van de patiënt die u gaat behandelen, er wordt automatisch gezocht in de lijst van uw patiënten.
- U ziet nu een resultatenlijst met één of meerdere namen. Klik op de naam van de patiënt die u wilt behandelen.
- U ziet nu een overzicht met contactgegevens van de patiënt, mogelijke acties, chats over de patiënt en het zorgnetwerk rondom de patiënt. Selecteer ‘Voetzorg’ in acties.
- U ziet een overzicht van de bestaande voetzorg voor deze patiënt, met het aantal mogelijke en uitgevoerde behandelingen, onderzoeksgegevens en aandachtspunten. Om een registratie voor de behandeling te starten, klik ‘Start registratie’.
Voetfoto’s – foto’s toevoegen
Let op: eventueel kan bij oude camera's de foto iets verschuiven in het controlescherm. Als dit gebeurd maakt u de foto opnieuw met iets meer afstand, hierdoor valt de voet beter in het frame.
- Na het starten van de registratie opent de eerste te maken foto. U komt automatisch in het camerascherm bij de linkervoet boven.
- U kunt een foto altijd overslaan door op het overslaan -icoon te klikken.
- Maak de foto door op het foto-icoon te klikken.
- De gemaakte foto verschijnt in het scherm om te controleren. Als de foto niet gelukt is (bewogen of buiten het beeld) klikt u op ‘maak opnieuw’.
- Als de foto gelukt is dan klikt u rechts onderin het scherm op ‘Bevestig’ . U komt automatisch bij de linkervoet onder, rechtervoet boven en rechtervoet onder.
- Zodra u alle stappen heeft doorlopen komt u op de overzichtspagina terecht. Boven aan de pagina vind u de foto’s die u heeft gemaakt. Hier kunt u nogmaals de foto’s van de voeten bekijken. Vindt u de foto toch niet helemaal goed gelukt? Dan kunt u op het potloodje klikken bij de desbetreffende foto en de foto opnieuw maken. Als u per ongeluk een foto heeft overgeslagen (herkenbaar door het overslaan-icoon) dan kunt u deze alsnog maken door op het potloodje bij de overgeslagen foto te klikken. Let op: Op dit moment is het potloodje nog niet beschikbaar in de app, bij missende foto's moet u de voetzorg opnieuw opstarten.
Voetfoto’s - urgente beoordeling (optioneel)
Eventueel kunt u aangeven dat een beoordeling urgent is.
- Klik op ‘Vraag urgente beoordeling aan’.
- Optioneel: voeg maximaal twee foto’s toe aan de ‘Urgente beoordeling’. Klik hiervoor op het camera-icoon. Ook hier geldt dat de foto’s volgens dezelfde manier als in het eerste gedeelte van de behandeling kunnen worden gemaakt, bevestigd en/of overgeslagen.
- Vul in waarom de urgente beoordeling vereist is, klik op ‘Opslaan’
- U ziet nu een samenvatting van de urgente beoordeling, klik op ‘bevestig’ om akkoord te geven of op ‘annuleer urgente beoordeling’ om de beoordeling af te breken.
Behandelplan – afwijken van behandelplan (optioneel)
Wanneer u bent afgeweken van het behandelplan kunt u dat als volgt aangeven:
- Klik op het potloodje achter ‘Conform behandelplan’ om te bewerken.
- U kunt vervolgens vertellen waarom u bent afgeweken van het behandelplan. En klik op bevestig.
Behandelplan – ambulante zorg
Indien de patiënt in aanmerking komt voor ambulante zorg en u de zorg ambulant heeft geboden kunt u dit aangeven.
- Klik op het schuifje achter ‘Ambulante zorg’ zodat deze wordt aangezet.
- Indien er geen vergoedingsmogelijkheid is kunt u het schuifje niet aanzetten.
- Indien het geen medisch noodzakelijk huisbezoek is kunt u het schuifje niet aanzetten.
Aanvullende opmerkingen (optioneel)
Tot slot kunt u eventueel een aanvullende opmerking invullen
- Klik op het tekst veld onder ‘Opmerkingen’ en typ uw aanvullende opmerking in. Dit veld mag leeg gelaten worden.
Behandeling registreren
Als u alle gegevens heeft ingevuld kunt u de behandeling registeren.
- Klik rechts bovenin het scherm op ‘Opslaan’ om de behandeling te registreren.
- Er verschijnt een melding onder in het scherm dat de behandeling succesvol is verwerkt. U komt automatisch weer in het patiëntoverzicht.
- Op het moment dat u alle behandelingen voor deze patiënt hebt uitgevoerd zal dit nu als melding komen te staan.
Nogmaals; Voor meer informatie over het bespreken van een patiënt met collega's of het uit wisselen van berichten zonder patiëntcontext met collega's zie: VIPLive app (nieuw) voor zorgverleners gesprekken.