VIPLive Support

Hoe gebruik ik de nieuwe VIPLive consultatie inbox?

Deze handleiding zal een beschrijving geven van de nieuwe inbox. Hierin wordt beschreven hoe de inbox voor consulteren kan worden gebruikt. In eerste instantie is deze bedoeld voor gebruik tijdens de pilot, maar zal uiteindelijk ook gaan gelden voor alle gebruikers van VIPLive.

Inbox: het nieuwe design

Aan de rechterkant van uw scherm vindt u de berichtenknop. Klik hierop om naar de inbox te navigeren. Waar eerder de gesprekken en consultaties in één inbox binnen kwamen, krijgt u nu twee aparte overzichten. U zult merken dat het proces gebruiksvriendelijker en overzichtelijker is.

Consultatie overzicht

Een aantal bestaande knoppen met bijbehorende acties hebben een andere plaats gekregen in het overzicht. Om te wisselen tussen de verschillende inboxen gebruikt u de knoppen aan de linkerkant van uw scherm. Voor meer informatie over de gesprekken inbox zie handleiding Hoe gebruik ik de nieuwe VIPlive gesprekken inbox?

Klik op de bovenste knop om in uw consultatie inbox te komen.

Links onderin ziet u een pijltje. Klik hierop om het menu uit te klappen.

U ziet zo een beschrijving van de knoppen én u ziet in één oogopslag hoeveel consultaties of gesprekken er onbeantwoord zijn gebleven. U kunt dit menu ook weer inklappen.

NB: De specialist kan een lijstweergave of inbox weergave selecteren (deze staat standaard op lijstweergave). De actieknoppen en algemene functies zitten wel op dezelfde plekken. Daarnaast kan de specialist de consultaties filteren. Meer hierover in:  Extra's voor de specialist.

Acties

1. Beeldbellen en andere functies

Wanneer u een consultatie heeft geopend ziet u rechts van uw scherm een beknopter overzicht waarbij er door middel van een doorklik functie verschillende acties kunnen worden ondernomen. Aan de rechterkant van het consultatie onderwerp ziet u een paar knoppen naast elkaar. De meeste knoppen betekenen voor de verschillende zorgverleners hetzelfde.

1. Beeldbellen. Druk op deze knop om een beeldbelgesprek te starten. Wanneer u op dit icoontje heeft geklikt wordt er een linkje verzonden in het chatgesprek. De deelnemers van het gesprek, inclusief u zelf, kunnen op deze link klikken om het beeldbellen te starten.

2. Aantal deelnemers inzien en beheren. Door op het poppetje te klikken kunt u inzien wie er deelneemt aan de consultatie. Bij elke deelnemer is te zien voor welke praktijk ze werken en wie de consultatie heeft opgepakt of heeft aangevraagd.

In het tekst vak onder ‘Deelnemers toevoegen’ kunt u meerdere zorgverleners toevoegen aan de consultatie. Van de deelnemers is een aanwezigheid status te zien. Klik voor notities over de status met uw muis op het symbool.

Geen icoon achter een deelnemer betekent dat zij aanwezig zijn en dus sneller kunnen reageren op een vraag.

Dit is een status die verschijnt wanneer iemand voor lange tijd afwezig is, bijvoorbeeld bij een vakantie.

Dit is een status die verschijnt wanneer iemand bezet is, bijvoorbeeld bij een vrije dag.

 

Achter de naam van een deelnemer staat ook een prullenbak icoon. Klik hierop om iemand uit de consultatie te verwijderen. Iedereen in de consultatie is bevoegd om iemand uit de chat te verwijderen. 

NB: Degene die verwijderd wordt krijgt hierover een mailnotificatie.

2. Medische en consultatie gegevens

Wanneer er medische gegevens zijn gedeeld ziet u in het rechtermenu een vlak met patiënten informatie. Klik op het rechts wijzende pijltje om naar het bijbehorende patiënten overzicht te navigeren.

Voor een snelle weergave van de medische informatie klik op ‘Medische gegevens’. Indien beschikbaar, kunt u meetwaarden, medicatie, episoden en journalen selecteren. Wanneer u hierop klikt opent er een pop-up met de geselecteerde meetwaarde. Het is afhankelijk van de HIS extractie hoeveel gegevens u in kunt zien. Meer hierover in de handleiding Consultatie starten vanuit de huisartspraktijk  

Via ‘Consultatie details’ ziet u alle algemene informatie over de consultatie van deze patiënt. In deze kolom vindt u ook de optie om de consultatie van onderwerp te veranderen. Klik op het potloodje in de tekstregel ‘Onderwerp’ om de consultatie een andere naam te geven.

Beantwoorden consultaties (met bijlage)

1. U kunt de consultatie beantwoorden door in de onderste balk uw antwoord te typen. Klik op verzenden om het antwoord te versturen. 

2. Om media en andere bijlagen toe te voegen klinkt u links onderin op het paperclip icoon.

3. Er opent een pop-up scherm van uw bureaublad. Kies een bestand naar keuze en klik op ‘open’.

4. Er verschijnt nu een miniatuur van het gekozen bestand in het open tekstveld. U kunt gelijk op ‘verzenden’ klikken of er nog wat tekst aan toevoegen. Eenmaal op verzenden geklikt is het bestand toegevoegd aan de consultatie chat.

 

 

Extra's voor de huisartsen (verzender)

Het overzicht van consultaties voor de huisartsen(praktijken) en medisch specialisten wijkt op sommige punten van elkaar af. 

1. Terugkoppelen naar bronsysteem

Rechts van uw scherm ziet u vier knoppen naast elkaar. Klik op de knop ‘Terugkoppelen’ om een selectie van de berichten naar het bronsysteem te sturen. 

Selecteer naar welk bronsysteem u wilt terugkoppelen. Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Volgende’ rechts onderaan uw scherm.

Vink aan welke berichten u uit de consultatie chat wilt terugkoppelen. De gekozen berichten laten een blauw vinkje zien. Klik na deze selectie weer op de blauwe knop ‘Volgende’.

Er verschijnt een samenvatting van de consultatie berichten. U heeft op deze pagina nog de mogelijkheid om dingen te bewerken. Indien u tevreden bent met de samenvatting klikt u op de blauwe knop ‘Verstuur naar het bronsysteem’ rechts onderaan uw scherm.

2. Afsluiten consultatie

De rode knop aan de rechterkant van uw scherm geeft u de mogelijkheid de consultatie af te sluiten. U kunt ervoor kiezen om de consultatie te verwijderen of te archiveren. Klik op de knop en er verschijnt een pop-up met uitleg over de twee opties.

Extra's voor de specialisten (ontvanger)

1. Weergave

De specialist kan kiezen hoe de consultaties in het startscherm worden weergegeven. 

Door middel van het tandwieltje rechts bovenin kunt u het startscherm in weergave veranderen. Om de lopende consultatie chats te zien kiest u voor de (zijbalk) inbox weergave:

Om te zien welke consultaties nog niet zijn opgepakt kiest u voor de (werk)lijstweergave:

Daarnaast kunt u ook gemakkelijk via de (werk) lijstweergave de consultaties filteren. Navigeer hiervoor naar het linker menu en klik hiervoor op het pijltje helemaal onderaan de pagina of op het filtericoon. 

U kunt zoeken op geboortedatum van de patiënt, uw laatst ontvangen bericht en op zorgstraat. De filterfunctie kunt u weer inklappen.

2. Consultatie oppakken

Kies een consultatie door op de patiënten naam te klikken. U ziet een scherm met een bericht van de aanvrager. Aan de rechterkant ziet u de bijbehorende patiëntgegevens en daarboven een menu om te navigeren naar de deelnemende consultatiepartners en de optie om de consultatie op te pakken. Klik op deze blauwe knop om te beginnen.

Zodra de consultatie is opgepakt kunt u berichten versturen. Ook verandert het rechtermenu. Zo is de blauwe knop ‘Consultatie oppakken’ veranderd in een rode knop ‘Declareren en afsluiten’.

3. Declareren en afsluiten

De rode knop aan de rechterkant van uw scherm geeft u de mogelijkheid de consultatie te declareren en te verlaten, te verwijderen of te archiveren. Klik op de knop en er verschijnt een pop-up met uitleg over de opties. Bij het kiezen van een van deze opties sluit u de consultatie af.

Nadat u heeft gekozen om de consultatie te declareren verschijnt er een scherm met declaratie gegevens. Vul aan waar nodig en klik op de blauwe knop 'Afsluiten en declareren'.

Zodra de consultatie is gedeclareerd kunt u geen berichten meer versturen. De verstuurde berichten kunt u nog wel blijven inzien. Ook is de rode knop veranderd in ‘Verwijderen’. Klik daarop om de consultatie te verwijderen. De afgesloten consultatie kunt u terugvinden in het archief in uw inbox.

 

Schakelen tussen de nieuwe en oude inbox

Op dit moment kunnen ketenpartners gebruik maken van het consultatieoverzicht. Hiervoor moeten zij een vinkje aan hebben staan in hun profiel. Voor alle overige punten rondom de overgang tussen de inboxen zie handleiding Overgang van oude naar nieuwe inbox

1. Navigeer naar uw profiel door rechts bovenin uw scherm op het rondje met uw initialen te klikken. Klik vervolgens op 'Mijn profiel'.

2. Bij het vak 'Gesprekken' kunt u het tonen van het consultatieoverzicht aan of uit te zetten. Zet een vinkje voor 'Toon consultatieoverzicht' indien u het aan wilt zetten. Klik vervolgens op 'Gespreksinstellingen opslaan'.

3. Voor de oude inbox gelden hiermee nog de volgende scenario's:

Vinkje 'Toon consultatieoverzicht' AAN

Als de gebruiker de nieuwe inbox actief heeft en naar de oude inbox navigeert is het oude consultatieoverzicht hier zichtbaar. Hier staan ALLEEN de consultaties in. Wanneer de gebruiker ook gebruik maakt van gesprekken, kunnen de oude gesprekken nog steeds bekeken worden. Navigeer hiervoor naar het consultatieoverzicht naar 'Gearchiveerd' en klik vervolgens op 'Ga naar archief'.

U komt nu in de oude inbox terecht waar de gesprekken en consultatie door elkaar te zien zijn.

Vinkje 'Toon consultatieoverzicht' UIT

Als de gebruiker de nieuwe inbox actief heeft en naar de oude inbox navigeert is de oude gesprekken/consultatie inbox hier zichtbaar. Hier zijn de gesprekken en consultatie door elkaar te zien.

Bijgewerkt